Miljøprojekter, forureninger, klager, forskrifter

Ansøg om miljøprojekter, anmeld miljøuheld, find information om hvordan du klager eller find miljø forskrifter og regulativer.

Har du et problem med gener som støj, røg, lugt, ophobning af affald, fluer og lignende, som du gerne vil klage over?

Tag allerførst kontakt med personen eller virksomheden, og få en snak med vedkommende om det, som du oplever som generende.

Det er ofte den hurtigste og bedste måde at få løst problemerne på.

Måske er vedkommende slet ikke bevidst om, at der er et problem. De fleste mennesker og virksomheder er interesserede i at undgå nabostrid og generer ikke bevidst deres omgivelser.

Derfor bør kommunens indblanding gennem en klagesag altid være den sidste udvej.

Hvad sker der, hvis du vælger at klage?

Formålet med skemaet er at fremme vores behandling af din klage.

Vi opfordrer til, at du bruger skemaet, da vi hurtigere vil kunne få et overblik over sagen, så vi hurtigere kan behandle den.

Selvom du har udfyldt klageskemaet er det ikke sikkert, at kommunen kan behandle din klage. Hvis det er tilfældet, vil du selvfølgelig få en forklaring på hvorfor.

Kommunen skal give besked til den du klager over om, at der er oprettet en klagesag (det skal vi efter reglerne i persondataloven).

Du skal vide, at den du klager over, kan bede om aktindsigt i oplysningerne om, hvem der har klaget (det kan man efter forvaltningsloven).

Kommunen har pligt til at udlevere oplysningerne. Der kan dog i helt særlige tilfælde være forhold, der taler mod udlevering af oplysningerne. Hvis du har navne- og adressebeskyttelse, bør du derfor skrive det i skemaet. Du kan også skrive, hvis du mener, der er andre særlige forhold, der taler for, at din identitet bliver holdt hemmelig. Det er dog ingen garanti for, at kommunen kan holde din identitet hemmelig. 

Sagens videre forløb

Senest 2 uger efter vi har modtaget klagen, sender Plan & Miljø en kvittering. I kvitteringen fremgår det, hvilken medarbejder, der behandler sagen.

Normalt sender vi også klageskemaet til den, du klager over. Det gør vi for at få en udtalelse fra vedkommende (partshøring).

Hvis den, du har klaget over, indsender bemærkninger, vil du normalt få tilsendt en kopi.

Hvis kommunen bagefter vurderer, at der ikke er baggrund for at gå videre med klagesagen, vil vi fortælle dig, om du har mulighed for at klage til en højere klageinstans og i givet fald, hvordan du kan gøre det.

Hvis kommunen vurderer, at der er baggrund for at gå nærmere ind i sagen, vil du få en besked, når der er truffet en afgørelse i sagen.

Du kan finde et link til klageskemaet her - Klik her for et skema til indsendelse af en klage

Kontakt

Plan og Miljø

Miljøafdelingen

T: 96 84 84 08

E: pm@struer.dk

Hvis du skal sende personoplysninger: 

Vi anbefaler, at du bruger sikker mail, hvis du skal sende personoplysninger til kommunen.

Borger - send sikker mail

Virksomhed - send sikker mail