Affald og genbrug

Få overblik over genbrugspladser og hvordan du kommer af med dit affald.

Det er affaldsselskabet Nomi4S i/s, der står for affaldet i kommunen. På deres hjemmeside kan du finde vejledning om affaldssortering, genbrugspladser og meget andet. Det er også dem, du skal kontakte, hvis din skraldespand ikke er tømt eller du skal have en ny.

Herunder finder du en række nyttige informationer om affald i Struer Kommune.

Husholdningsaffald

Affald fra private husstande kaldes også husholdningsaffald. Det dækker over dagrenovation(restaffald), haveaffald, storskrald samt det affald, vi sorterer i forskellige dele; f.eks. madaffald, papir, pap, metal, glas og plast.

Hvordan affaldet skal sorteres, og hvilke affaldsløsninger, der gælder for dig, er fastlagt i ”Struer Kommunes regulativ for husholdningsaffald”.

Affaldsselskabet Nomi4S står for affald i kommunen. De kan svare på spørgsmål om f.eks.:

  • tømningsdage,
  • manglende tømning,
  • udskiftning af containere,
  • priser på affaldsbeholdere,
  • miljøgebyrer,
  • åbningstider på genbrugspladser og
  • hvordan får du opsat skraldespande, når du har færdigmeldt dit nye hus.

Du kan finde oplysningerne på deres hjemmeside. Klik på linket herunder.

Besøg NOMI4S.

Her under finder du links til de forskellige regulativer for affald, der er gældende: 

Erhvervsaffald

Erhvervsaffald er affald fra virksomheder.

Alle virksomheder, har pligt til at:

  • benytte de affaldsordninger, der er fastlagt i kommunens regulativ for erhvervsaffald.
  • sortere deres affald.
  • bortskaffe affaldet til godkendte modtagere.

Struer Kommunes Erhvervsaffaldsregulativ fastsætter regler for virksomheders håndtering af affald, der er egnet til forbrænding eller deponi.

Virksomheden skal sikre, at genanvendeligt affald sorteres og afleveres til genanvendelse ved en godkendt modtager. Virksomheder kan - og skal - i affaldsregisteret finde en godkendt modtager og transportør til sit affald.

Kildesorteret, genanvendeligt erhvervsaffald reguleres direkte af reglerne fastlagt i affaldsbekendtgørelsen.

Find affaldsregisteret her

Erhvervsaffald

Affaldsplan:

Struer Kommune har udarbejdet en affaldsplan i samarbejde med Holstebro, Lemvig og Skive Kommuner.

En affaldsplan redegør for, hvordan status er på området, og sætter mål og rammer for, hvordan affald skal behandles i fremtiden. Der laves en ny hvert 6. år

Affaldsplanen er opdelt i to dele

  1. Målsætning og planlægning
  2. Kortlægning

Første del handler om målsætning og planlægning. Den beskriver kort baggrunden for det, man planlægger at gøre. Der igangsættes undersøgelser, for at finde ud af om der skal laves ændringer, i måden affald håndteres på. Og ud fra det lægges der planer for, hvad der skal ske i fremtiden.

Anden del viser en status for affaldshåndteringen nu, for eksempel: Hvor meget er der? Hvordan fordeler udgifterne sig mellem private og virksomheder?

Der kortlægges mulige fokusområder, hvor man vil satse ekstra. Desuden forsøger man at beregne affaldsmængder og økonomi for fremtiden.

Det er som udgangspunkt forbudt at brænde affald af.

Borgere og grundejere må dog brænde:

  • rent, tørt træ på særligt indrettede bålpladser og
  • haveaffald til Sankt Hans aften.

Bål og afbrænding

Få mere information i Affaldsbekendtgørelsen.

Med henvisning til Miljøbeskyttelseslovens § 9 p, stk. 15 offentliggøres det fastsatte gebyr, som vedrører emballageaffald, der er tildelt producenterne jf. ”Bekendtgørelse om visse krav til emballager, udvidet producentansvar for emballage samt øvrigt affald der indsamles som emballageaffald” nr. 323 af 20. marts 2025.

Hver kommune skal beregne et gebyr (producentgebyr), som producenter af emballage skal betale kommunen for at indsamle emballageaffald i kommunens henteordninger og på genbrugspladserne. Gebyret er opdelt på hente- og bringeordninger og de affaldsfraktioner, der er omfattet af producentansvaret.

Almindelige husstandsbeholdere er med 2 kamre og opdelt således:

  • Beholder 1: Pap/papir og plast/mad- og drikkekartoner.
  • Beholder 2: Glas og metal

Ved fællesordninger, f.eks. etageejendomme og sommerhusområder, anvendes dem samme opdeling af affaldsfraktioner.

Det endelige gebyr for 4. kvartal 2025 skal, jf. ovenstående bekendtgørelse, offentliggøres senest d. 1. maj 2025.

Beløbene er opgjort i forhold til budgetter for 2025 (kr. uden moms) og er beregnet som 25% af årsbudgettet.

Henteordninger:

 

§101, stk. 1. Ordningen

§101, stk. 5. Administration

§101, stk. 6. Information

Total for 4. kvartal 2025

Papir

18.168

402

75

18.644

Pap

342.588

7.578

1.409

351.575

Plast

358.994

7.920

1.456

368.370

Mad- og drikkekartoner

72.402

1.597

294

74.293

Glas

493.148

12.403

1.825

507.375

Metal

75.476

2.463

317

78.257

Restaffald

50.903

1.107

264

52.274

Bringeordninger:

 

§101 Ordningen

§101, stk. 5. Administration

§101, stk. 6. Information

Total for 4. kvartal 2025

Papir

19

-

-

19

Pap

31.443

736

-

32.179

Glas

14.710

196

-

14.905

Træ (inde træ)

31.238

612

-

31.851

Hård plast

27.840

147

-

27.987

Folie

19.654

92

-

19.746

Farligt affald

18.674

52

-

18.725

Har du brug for bigbags til asbestaffald?

Så skal du kontakte affaldsselskabet NOMI4s. 

Du kan finde flere informationer på deres hjemmeside og bestilles bigbags her

Kontakt

Plan og Miljø

Miljøafdelingen

T: 96 84 84 08

E: pm@struer.dk

Hvis du skal sende personoplysninger: 

Vi anbefaler, at du bruger sikker mail, hvis du skal sende personoplysninger til kommunen.

Borger - send sikker mail

Virksomhed - send sikker mail

Kontakt

Nomi4S

T: 96 10 62 40