Frivillighed på skoleskemaet: 7.klasseselever planlægger idrætsdag for indskoling

Publiceret 18-09-2025
Nyhed Det gode børneliv

Nyt folkeskoleprojekt vil forsøge at give børn en tidlig smag for foreningsfællesskaber og det at være frivillig. Det sker som led i en samarbejdsaftale mellem DGI Vestjylland og Struer Kommune.

Frivillige ildsjæle er en af de vigtige piller, når det kommer til at have et aktivt foreningsliv. Så hvordan sikrer vi, at børn og unge også får smag for frivilligheden? For DGI Vestjylland er svaret enkelt: man sørger for at sætte frivillighed på de unges skoleskema.

På baggrund af en ny samarbejdsaftale, som Struer Kommune indgik med DGI Vestjylland tilbage i foråret, har de to parter sat øget fokus på sundhed og trivsel. Her er et af de store indsatsområder at sikre borgernes adgang til et aktivt fritidsliv, og det gælder fra de helt små til seniorerne.

For at give børnene et tidligt indblik i glæden ved at være frivillig og en aktiv del af et foreningsfællesskab, har kommunen sammen med DGI Vestjylland derfor igangsat to projekter på henholdsvis Limfjordsskolen og Langhøj Skole under titlen Frivillighed på skoleskemaet.

Vær noget for andre

Tidligere i september var alle 7. klasserne på Limfjordsskolen dermed samlet til en lidt anderledes skoledag. Anført af deres klasselærer og en DGI-konsulent fik eleverne ét fælles mål; at arrangere en aktivitetsdag for 3. klasseeleverne.

Udover at give udskolingseleverne en god mulighed for at udskifte tavleundervisningen med idrætssko, er der ifølge ungekonsulent Josefine Gadgaard, en helt særlig grund til, at det netop er aktiviteter for de mindre klasser, som eleverne skal udtænke:   

Det er godt for eleverne at opleve at være noget for andre, især nogle der er yngre end dem selv. Det at skulle have ansvar for at planlægge en aktivitet, forklare den og sørge for at indtænke alderen og motionsniveauet på modtagerne – det er en rigtig god måde at mærke, hvad frivillighed er og kan være. Og det giver også et helt særligt indblik i, hvad et fællesskab er for en størrelse,” forklarer Josefine Gadgaard, ungekonsulent ved DGI Vestjylland.

Billedtekst: Syrene (7C) og Frederik (7A) glæder sig til at holde aktivitetsdag med de små elever.

Fra gokarts til fangeleg

Frederik og Syrene er to af de 7 klasseelever, der har været i fuld gang med at udtænke sjove aktiviteter for deres yngre skolekammerater. I Syrenes tilfælde involverer det udendørs gokartrace, mens Frederiks gruppe har udtænkt piratinspireret fangeleg.

Dog er de begge enige om, at det har været dejligt med en atypisk skoledag, hvor bevægelse og fællesskab har været i fokus – og ikke mindst hvor de forskellige 7.klasser er blevet rystet sammen på kryds og tværs:

Jeg synes, det er meget fedt, så skal vi ikke sidde ned. Jeg synes også, jeg er blevet venner med nye. Jeg kendte ikke alle i forvejen,” fortæller Syrene.

Selve aktivitetsdagen med 3. klasseelverne kommer til at foregå i oktober. I første omgang har eleverne derfor skulle fokusere på at idéudvikle en aktivitet egnet til indskolingen og derefter øvet sig på deres klassekammerater i forhold til at facilitere øvelsen i praksis.

Det bliver sjovt at lave nogle lege for de små, og det har faktisk været ret nemt at finde på aktiviteter,” fortæller Frederik om processen.

Profilfag med sportsfokus

Limfjordsskolen er den første skole, hvor projektet Frivillighed på skoleskemaet bliver afprøvet. Ifølge Kim, der til dagligt er klasselærer for 7A, har det givet rigtig god mening at inkorporere frivillighedsaspektet i undervisningen:

Vi kører forløbet med DGI som en del af vores profilfag ”sportsprofil”, hvor vi har fokus på bevægelse og motion. Så det har hængt rigtig godt sammen med faget. Forud for dagen i dag har vi også været ude og opleve foreningslivet, hvor vi bl.a. var i Hjerm og spillede volleyball, så eleverne har fået en idé om, hvordan frivillighed, bevægelse og foreningsfælleskaber hænger sammen,” siger Kim.

Nu er næste skridt blot selve aktivitetsdagen i oktober, hvilket markerer slutningen på det nuværende forløb på Limfjordsskolen. Herefter vil DGI Vestjylland tage de gode erfaringer med videre i det kommende forløb på Langhøj Skole, hvor det er indskolingen, som skal lære om frivillighed.

Billedtekst: Fangeleg var en af de aktiviteter, som eleverne fik testkørt i løbet af dagen.