Der blev tegnet, skitseret og diskuteret på livet løs, da Linde Medborgerhus lagde scene til fællesworkshop midt i januarmørket.
Under overskrifter som ’samkørsel’ og ’mobilitet’ havde Struer Kommune sammen med Blaffernationen samt Linde og Omegns Borgerforening nemlig inviteret borgere fra Langhøj Landsbyklynge til en spændende snak om transportbehov og -udfordringer i deres lokalområde.
Workshopaftenen skete som del af mobilitetsprojektet Fællesskab, fortællinger og fyldte biler i Langhøj, der undersøger transportudfordringerne i landdistrikterne og herunder alternative former for fællestransport.
Det grønne testlaboratorium trillede afsted
Forud for workshoppen udførte samarbejdspartnerne i november 2024 to testblaffedage i Linde og Vejrum. Her kunne alle interesserede borgere møde op for at afprøve effektiviteten af den spontane samkørsel – også kendt som blafferi – når man skal fra A til B.
Vi har brugt testdagene til at afmystificere blafning og simpelthen starte en god dialog om, hvordan samkørsel kan se ud, fortæller August Skovmand Larsen, Klimakoordinator i Struer Kommune, om det alternative køreforsøg.
Til workshoppen fik flere af testaktørerne, der involverede både unge og ældre beboere, således mulighed for at dele deres erfaringer fra testblafningen til inspiration for resten af aftenens program.
På tur med 11 frosne juleænder
Nogle af de deltagere, der delte deres oplevelser med ”at tomle” var 16-årige Johs, Camilla og Puk fra Hardsyssel Efterskole.
Som en del af deres outdoor-hold havde de fået til opgave at komme til Holstebro udelukkende ved at blaffe. Det blev noget af et eventyr for eleverne, der bl.a. involverede en lidt trang køretur med frosne ænder som medpassager:
Vi fik et lift af en mand, der gerne ville tage os med, vi måtte bare ikke træde på hans ænder nede i bunden af bilen. Han havde omkring 11 styks ænder med til juleaften. Så der måtte man lige sidde med benene oppe under hagen, fortæller Camilla om oplevelsen.
Samtidig viste eventyret, at blafningen var yderst effektiv. På under en halv time var eleverne samlet op og afsted. De endte endda med at komme hurtigere frem end den offentlige transport:
Vi fik en hel masse gode oplevelser ved det og mere motivation til at gøre det [blafning] igen også da vi så hvor effektivt, det kunne være – især efter vores outdoor-tur, hvor vi blaffede i stedet for at tage toget, og det var meget hurtigere, forklarer Johs.