Læring gennem lyd og lytning
Den lydfyldte temadag var planlagt og kørt i samarbejde med elevernes klasselærer og det nye lydværksted Lydlaboratoriet. Hos Lydlaboratoriet får børn og unge mulighed for at få viden om lyd, lytning og læring. Det sker f.eks. gennem undervisningsforløb som denne, hvor eleverne kan arbejde praktisk med lyd i form af podcastproduktion og lydfortællinger.
I den forbindelse arbejder Marie Astrup, projektleder af Lydlaboratoriet, på at tilbyde alsidige lydforløb for Struers uddannelsesinstitutioner. Planen er, at værkstedet skal tilbyde forløb tilegnet de forskellige skolefag og ikke mindst klassetrin. Heraf er lydforløbet ’Politik i Børnehøjde’ en måde at kombinere lydlæring med dansk- og samfundsfagsundervisningen.
God opbakning fra politikerne
Temadagen kunne dog ikke være blevet en realitet uden politikerne, der agerede respondenter for elevproduktionerne. Derfor er Marie Astrup også rigtig glad for den store opbakning, Struer Byråd har vist til lydforløbet.
Efter hun kontaktede hele Byrådet om forløbet, oplevede hun positiv respons og interessedeltagelse. Det inkluderede bl.a. politikerne viceborgmester Kjeld Graversgård (C), Morten Graversen (V) og Peter Bech Vestergaard (B), der tog et smut forbi Struer Rådhus for at blive interviewet af 8.klasseeleverne.
Lydbænken ligger stemme til elevernes lydfortællinger
Næste skridt for eleverne er at redigere deres interviews om til lydfortællinger. Som en fin afslutning på temadagen bliver elevernes færdigproducerede lydfortællinger en del af den interaktive skulptur Lydbænken.
Når du sætter dig på en af Lydbænkens fire siddepladser, vil du altså kunne lytte til de forskellige fortællinger, eleverne har kreeret. Det er muligt at opleve lydfortællingerne de næste 3 uger.
Du finder Lydbænken på Østergade 13 tæt ved Passagen.