Affaldstilsyn

Fra 2025 skal tilsynet med virksomheders sortering og håndtering af affald styrkes.

Alle virksomheder har pligt til at sortere deres affald og sikre, at affald egnet til materiale nyttiggørelse ikke bliver sendt til forbrænding. 

To nye typer affaldstilsyn - og et eksisterende miljøtilsyn

Fra 2025 bliver tilsynet med affaldssortering og -håndtering styrket med to nye typer tilsyn: et administrativt affaldstilsyn og et fysisk affaldstilsyn.

Det eksisterende miljøtilsyn har blandt andet fokus på emissioner til luft, lugt i og støj til omgivelserne og forhold, der kan medføre forurening.

Affaldstilsynet bliver rettet mod alle virksomheder i landet.

De fleste affaldstilsyn bliver risikobaserede på baggrund af data fra det fælles affaldsdatasystem (ADS), data i CVR-registreret og/eller branchespecifikke data. Med afsæt i en risikomodel bliver virksomheder sammenlignet ved hjælp af en række indikatorer og rangeret, så virksomheder med høj risiko vil blive udvalgt ofte, mens dem med lav risiko sjældnere vil blive udvalgt til affaldstilsyn.

Der bliver dog også foretaget stikprøvekontrol og udført en række tematiserede tilsyn.

Styrkelsen betyder både flere affaldstilsyn på landsplan, og at nye typer virksomheder bliver omfattet af tilsyn, bl.a. kontorer, detailbutikker, hoteller og restaurationer.

Hver 15. af de omkring 360.000 danske virksomheder, der ikke får miljøtilsyn, vil årligt blive udtrukket til administrativt tilsyn, som Miljøstyrelsen står for. Her får din virksomhed ikke fysisk besøg, men et tilsyn på baggrund af jeres indberettede affaldsdata. I får besked i e-Boks om tilsynet, når det er gennemført, sammen med tilsynsrapporten og en opkrævning på et administrationsgebyr.

​Med tilsynsrapporten får I bedre indsigt i egne affaldsdata. Det gør det forhåbentlig nemmere at sætte og følge med i interne målsætninger om affaldsproduktion og -sortering, der relaterer sig til klimaaftryk og bæredygtighed.

Det er primært kommunerne, der står for de fysiske affaldstilsyn. Dog fører Miljøstyrelsen fysiske affaldstilsyn med affaldshåndteringsvirksomheder samt virksomheder, hvor Miljøstyrelsen har ansvaret for miljøtilsynet.

Ved et fysisk affaldstilsyn kommer en eller flere medarbejdere fra tilsynsmyndigheden på besøg og gennemgår affaldshåndtering og -sortering i din virksomhed. De kigger bl.a. på, om I overholder gældende regler og lovgivning, og I vil formentlig også tale om indsamlingsaftaler og eventuelt potentiale for optimering.

Det fysiske affaldstilsyn kan enten foregå 1. sammen med et miljøtilsyn eller 2. som selvstændig indsats.

  1. I dag bliver der jævnligt lavet miljøtilsyn med omkring 40.000 virksomheder, der er underlagt den pågældende ordning. Her bliver der typisk også kigget nærmere på virksomhedens affaldssortering. Den praksis fortsætter fra 2025, men tilsynet bliver udvidet, så der bliver udført både et miljøtilsyn og et fysisk affaldstilsyn under samme besøg.
  2. Hver 75. af de virksomheder, der ikke er underlagt miljøtilsyn, vil årligt blive udpeget til et fysisk affaldstilsyn – svarende til hver femte af dem, der får et administrativt tilsyn.

Ændringerne giver en ensartet tilsynspraksis på tværs af landet og sikrer dermed lige konkurrencevilkår, når det kommer til affald og genanvendelse.

Miljøstyrelsen har lavet en række gode råd til at optimere affaldssorteringen i din virksomhed.

Du finder rådene her.

Miljøstyrelsen har udviklet en guide, der kan hjælpe virksomhederne med at få styr på sortering, håndtering, data og aftaler, der handler om virksomhedens affald.

Du finder guiden her.