Struer Kommune ønsker at give motiverede flygtninge en mulighed for en god start på det danske arbejdsmarked.
At kunne sproget er én forudsætning for at skabe sig en plads på det danske arbejdsmarked. Forståelse for det danske arbejdsmarkedssystem er en anden og indblik i dansk kultur er en tredje vigtig faktor.
Struer Kommune ønsker at bidrage til en hurtig integration og mulighed for en indgang til det danske arbejdsmarked ved at tilbyde 8 - 10 flygtninge et IGU forløb med fokus på sprog, arbejdsmarkeds-og kulturforståelse.
IGU er et 2-årigt forløb med det formål at give eleverne sproglige-og faglige kvalifikationer og almene samfundskundskab.
Integrationsgrunduddannelsen varer to år, hvoraf 20 uger er skoleundervisning og tilrettelægges som fuld tid. Skoleundervisning og praktik kan tilsammen ikke udgøre over 37 timer om ugen i gennemsnit i forløbet.
Praktikdelen på virksomheden skal give udlændingen viden om og færdigheder i forskellige arbejdsfunktioner, der sikrer relevante kvalifikationer på arbejdsmarkedet. Målet er, at udlændingen får en varig tilknytning til arbejdsmarkedet.
Skoleundervisningen skal give udlændingen sproglige færdigheder, erhvervsrettede kvalifikationer, kompetencer og forudsætninger for fortsat selvforsørgelse og vil kunne danne grundlag for at fortsætte i en erhvervsuddannelse.
En IGU elev arbejder i hele IGU-forløbet under andres ansvar. IGU eleven kan ikke alene være ansvarlig for opgaver. Kontaktpersonen vurderer i forløbet hvornår en IGU elev er klar til at tage medansvar i de konkrete arbejdsopgaver.
Efter en velafsluttet praktik vil den motiverede IGU elev kunne forvente følgende:
IGU er ikke en garanti for uddannelse eller ansættelse efterfølgende. Et IGU forløb kan afbrydes af både elev og Struer Kommune efter aftale.
Et rekrutteringsforløb sker ved at Jobcenteret udvælger en eller flere kandidater til en praktik. De enkelte praktiksteder udvælger 1-2 kontaktpersoner pr. praktikant, som kan støtte praktikanten og hinanden.
Jobcentret tilbyder støtte bl.a. fra jobcenterets mentorer til praktiksted og kontaktpersoner. Der er mulighed for at få tolkebistand under både praktikken og IGU forløbet.
Praktikken afsluttes med indgåelse af en IGU-aftale. Dette sker i samarbejde med virksomhedskonsulenten jobcenterets kontaktpersoner/ mentorer og praktikstedets kontaktpersoner. Jobcenter står for planlægning af møderne.
Forud for en IGU-aftale vil der bl.a. bliver lagt vægt på praktikperiodens forløb:
Kontaktpersonen er en erfaren medarbejder, som har lyst og evner for at motivere og integrere eleven i arbejdsfællesskabet. Kontaktpersonen er imødekommende over for den ny og har lyst og energi til at moti- vere, støtte, instruere mv.
Kontaktpersonen planlægger en god start for eleven, herunder positiv modtagelse, præsentation af ar- bejdspladsen, introduktion til såvel kolleger, som opgaver, orientering om praktiske forhold (påklædning, sikkerhedsforanstaltninger, arbejdstider, pauser, løn, forhold vedr. sygdom m.m.).
Kontaktpersonener er arbejdspladsens kulturbærer og rollemodel, som skal indføre eleven i virksomhedens kultur, omgangstone, skrevne og uskrevne regler.
Kontaktpersonen er den ”livline”, eleven trygt henvender sig til ved behov i gennem hele forløbet.
Jobcentret er ansvarlig for rekruttering. Jobcentret bidrager med tolkebistand og evt. mentorstøtte under praktikforløbet.
Kommunernes forskellige afdelinger stiller virksomhedspraktikpladser til rådighed og de daglige kontakt- personer.
Kontaktpersonerne varetager sammen med kollegaer den daglige sparring og oplæring.
Jobcentret afholder informationsmøder for kontaktpersoner og bidrager til støtte af kontaktpersoner i for- hold til denne nye målgruppe.
I det omfang det er nødvendigt vil der blive stillet tolk til rådighed både under praktik og IGU-forløbet.
I forhold til registrering af IGU-eleverne skal de oprettes som enhver anden ny medarbejder og under- skrive de samme aftaler.
Der er ligeledes mulighed for at indhente div. attester. Disse kan dog ikke dateres længere tilbage, end til borgerens indrejsedato.