
0.klasse
- ordblindhed i familien (ordblindhed har en stærk arvelig faktor)
- manglende lyst til at få historier læst højt
- vanskeligheder ved at rime (husker ikke rim, remser eller sangtekster)
- ringe opmærksomhed på forlyd
- ingen eller ringe interesse for at lære bogstaver og ord
- kendskab til mindre end otte bogstaver i begyndelsen af 0. klasse
- vanskeligheder ved at lære bogstaver og evt. tal
- vanskeligheder ved at koble bogstaver og lyde
- vanskeligheder ved hurtigt at benævne ord
- begrænset ordforråd og begrebsverden
- vanskeligheder ved at fortælle en kort historie. Anvender enkeltord i stedet for sætninger
- begrænset sprogforståelse, f.eks. svært ved at forstå/ huske en fælles besked
1.-3. klasse
- vanskeligheder ved at koble bogstaver og lyde
- ringe interesse for at læse og skrive
- usikkert kendskab til bogstaver
- manglende afkodningsstrategier
- manglende opmærksomhed på den første lyd i ord
- vanskeligheder ved hurtigt at genkende småord
- vanskeligheder med at stave lydrette ord
- teksten læses udenad
- vanskeligheder ved at lære engelsk