Ejendomsbidrag

Find ud af, hvad ejendomsbidrag er, og hvordan og hvornår du som boligejer skal betale det.

Ejer du et hus, en lejlighed eller en grund?

Så vil du fra 1. januar 2024 ikke længere skulle betale ejendomsskat til kommunen. Skattestyrelsen har overtaget opgaven med at beregne og opkræve din ejendomsskat.

Det betyder, at du fremover kan se din ejendomsskat på din forskuds- og årsopgørelse. Du får ikke længere en ejendomsskattebillet. Hvis du har spørgsmål til din ejendomsskat, er det derfor fremover Skatteforvaltningen, du kan få hjælp hos.

Læs mere om boligskat her

Du skal stadig betale for rottebekæmpelse, skorstensfejning, affald(renovation) m.v. til kommunen

Ud over ejendomsskat er der en række andre faste bidrag, der følger med, når man ejer en bolig eller grund. Det er for eksempel rottebekæmpelse, skorstensfejning og afhentning af dit affald (renovation).  Samlet kaldes de udgifter for ejendomsbidrag.  Du vil få en opkrævning på en ejendomsbidragsbillet fra Skatteforvaltningen.

Ejendomsbidragsbilletten bliver sendt til din digitale postkasse i starten af januar 2024. Du skal betale den én gang årlig, nemlig pr. 1. april 2024.

Hvis du er fritaget for Digital Post

Er du fritaget for Digital Post, sender vi et brev med ejendomsbidragsbilletten og et indbetalingskort til dig.
Indbetalingskortet kommer i midten af marts måned. Hvis du allerede i dag betaler dit ejendomsbidrag via Betalingsservice, fortsætter betalingen blot. Du vil så ikke få et indbetalingskort med brevet.

Hvis der er flere ejere af din ejendom

Hvis der er flere ejere af ejendommen, er det én ejer, der står som primær ejer. På ejendomsbidragsbilletten, der sendes til alle øvrige ejere, vil der stå KOPI med store bogstaver over siden.
Vær opmærksom på, at der kun bliver sendt et indbetalingskort med betalingsoplysninger til ejer, der står som primær ejer. Hvis der er flere ejer af ejendommen, får de et indbetalingskort uden betalingsoplysninger.

Hvis du betaler for sent

Du skal betale din ejendomsbidragsbillet senest 1. april 2024. Hvis du betaler efter forfaldsdatoen, bliver du opkrævet renter pr. påbegyndt måned, regnet fra forfaldsdagen, og indtil betalingen sker.
Hvis du modtager en rykker, bliver du opkrævet et gebyr.
Har du spørgsmål om gebyr og betaling, kan du kontakte Borgerservice på tlf.: 96 84 84 93.

Hvis du køber eller sælger din bolig i årets løb

Vi opkræver ejendomsbidrag for hele det kommende år hos den, der er tinglyst som ejer af en ejendom pr. 1. januar. Hvis en bolig skifter ejer i løbet af året, skal køber og sælger selv fordele ejendomsbidragene. Det kan man for eksempel gøre via en refusionsopgørelse.

Dit ejendomsbidrag består af følgende dele:

  • Rottebekæmpelse
  • Skorstensfejning
  • Affald

Du finder en uddybning af de forskellige dele i de følgende afsnit.

Rottebekæmpelse

Vi opkræver bidrag for rottebekæmpelse til dækning af omkostninger ved den kommunale rottebekæmpelse.
Gebyret pålægges samtlige faste ejendomme i kommunen, og vi opkræver det på baggrund af ejendommens areal, som det er oplyst i Bygnings- og boligregistret (BBR). Gebyret beregnes som en sats pr. bebyggede antal kvadratmeter. For ejerlejligheder beregnes gebyret som en sats pr. kvadratmeter samlet bolig- og erhvervsareal.

Husk, at hvis du opdager rotter eller har mistanke om rotter på din ejendom, har du pligt til at anmelde det til Struer Kommune.

Skorstensfejning

Hvis der er en skorsten på din ejendom, har du pligt til at få den renset og efterset af en skorstensfejer mindst én gang om året.

Betalingen for skorstensfejning sker på ejendomsbidragsbilletten. 

Kontaktoplysninger til skorstensfejeren

Hvis du har spørgsmål til skorstensfejningen, kan du kontakte din skorstensfejer direkte.

Struer Kommune har indgået aftale med en skorstensfejer, som du finder kontaktoplysningerne på herunder:

Skorstensfejermester
Michael Hestbjerg Pedersen
Mobil: 20 15 50 57
E-mail: struer@skorstensfejeren.dk

Sådan skifter du skorstensfejer

Du har ret til at skifte skorstensfejer. Det gør du på følgende måde:

  1. Indgå aftale med en ny skorstensfejer: Du kan selv vælge en skorstensfejer uden krav om, at denne har samarbejde med kommunen.
  2. Send dokumentation til kommunen: For at udtræde af den kommunale ordning skal du sende dokumentation til Struer Kommune, der viser, at du har indgået en aftale med en ny skorstensfejer.
  3. Opkrævning via ejendomsskatten sættes i bero: Når dokumentationen er modtaget, vil opkrævningen af skorstensfejerafgiften via ejendomsskatten blive stoppet, og du vil fremover selv stå for betalingen til din valgte skorstensfejer.
  4. Orientering af tidligere skorstensfejer: Kommunen vil informere den tidligere skorstensfejer om, at du er udtrådt af den kommunale ordning.

Som ejer af en ejendom med skorsten, er det dit ansvar at sikre, at skorstensfejningen bliver udført, så det er sikret, at brandsikkerheden i din bolig opfylder kravene i lovgivningen.

Det er muligt at aftale sjældnere fejning

Du kan kontakte skorstensfejeren, hvis der er forhold, der gør, at din skorsten sjældent eller aldrig bliver brugt. Kontaktoplysningerne finder du længere oppe på siden. Hvis du har indgået en aftale med en anden skorstensfejer, er det ham, du skal kontakte.

Bruger du ikke din skorsten mere?

Hvis du ikke bruger din skorsten mere, for eksempel hvis du har fjernet en brændeovn eller gået over til at bruge en anden varmekilde, skal du kontakte din skorstensfejer.

Gebyret for skorstensfejningen vil blive fjernet gældende fra næste år. Hvis du har penge tilbage i indeværende år, så vil skorstensfejeren overføre pengene direkte til dig, når du har givet ham dine kontooplysninger.

Har du spørgsmål til ordningen?

Du er velkommen til at kontakte Struer Kommune, Center for Plan og Miljø, hvis du har spørgsmål til ordningen.

Affald med mere

Affaldsselskabet Nomi4S står for affald i kommunen.

Hos Nomi4S kan du få svar på spørgsmål om blandt andet.:

  • Tømningsdage
  • Manglende tømning
  • Udskiftning af containere
  • Priser på affaldsbeholdere
  • Miljøgebyrer
  • Åbningstider på genbrugspladser

Se mere på www.nomi4s.dk

Du kan også ringe på tlf. 96 10 62 40.