Den tidlige sprogudvikling fra 0-1 år
Hvordan kan du selv stimulere dit barns sproglige udvikling?
SNAK MED MIG - HØR PÅ MIG
- Det vi hører, kan vi tale sammen om
- Det vi ser, kan vi tale sammen om
- Det vi kender, kan vi tale sammen om
- Det vi smager, kan vi tale sammen om
- Det vi føler, kan vi tale sammen om
- Det vi gør, kan vi tale sammen om
Børn udvikler sig sprogligt igennem alle aktiviteter. Babyer græder, smiler, rækker ud, bevæger kroppen, søger øjenkontakt og efterligner voksnes lyde og ansigtsudtryk.
Børn har en medfødt fornemmelse for turtagning i en samtale. Barnet siger lyde og afventer, at forældrene besvarer deres lyde. Den fælles opmærksomhed er grundlæggende for den sproglige udvikling.
I graviditeten: Tal med dig selv og hinanden om, hvordan I selv har oplevet sproglig stimulering. Blev der læst højt for dig? Blev der sunget og fortalt rim og remser?
Tal til dit barn i maven. Syng for dit barn. Vær opmærksom på støj og stemninger.
0-3 måneder: Sæt ord på, hvad du gør. Sæt ord på dit barns udtryk, handling, fokus og følelser. F.eks. "Du ser træt ud", "Du gaber", "Du kigger efter lampen" eller "Du blev ked af det"
Søg øjenkontakt med dit barn. Gengæld barnets øjenkontakt i en passende afstand mellem 30-50 cm. Lyt til dit barn og giv dig tid til at lære barnets signaler at kende. Hvad betyder de forskellige lyde og former for gråd? Gentag dit barns pludren. Bevæg din tunge langsomt ud og ind ad munden. Se barnet gøre det samme.
3-6 måneder: Sæt ord på det, du gør. Sæt ord på dit barns udtryk, handling, fokus og følelser. F.eks. "Nu skal du have ren ble på", "Du vil gerne have fat i kaninen" eller "Der blev du forskrækket". Følg dit barns blik og sæt ord på det, I ser sammen. Sig det, hvis du kan gætte, hvad dit barns lyde betyder. Leg med rangle, klokke eller andre lydgivende ting. Syng for barnet. Lav læbelyde som barnet har mulighed for at imitere. Kald barnet ved navn.
6-9 måneder: Sæt ord på det, du gør. Sæt ord på dit barns udtryk, handling, fokus og følelser. Leg med barnet "give - tage" lege, Titte bøh. Ride ranke. Klappe, klappe kage. Nu kommer der en lille mus ... Pandeben, øjesten, næsetip, mundelip ... Kig i billedbøger med store billeder - gentag gerne de samme bøger og billeder. Vær tydelig, når du peger på noget og fortæller, hvad det er. Hjælp barnet, når det peger på noget og sig, hvad det er. Hvis barnet siger noget, der minder om et ord, så gentag ordet korrekt. Hav fælles opmærksomhed på ting og fortæl, hvad I ser sammen. F.eks. når barnet vender sig efter kendt stemme, hvis far kommer ind og siger hej: Se i retning af far sammen med barnet og sig "Ja, der kommer far... ”.
Skal barnet lære to sprog, så brug det sprog, I taler bedst selv. Når barnet har lært sit modersmål, har det nemmere ved at lære et andet sprog også
Når barnet bliver ældre: Forskellige sproglege kan stimulere barnets sproglige udvikling. F.eks.:
Lad barnet være med til at lave mad eller bage. Imens kan den voksne fortælle barnet, hvad der foregår, og hvad de forskellige grøntsager og ting hedder.
Gå tur sammen og tal om ting og oplevelser, I støder på undervejs.
Når barnet er i bad, benævnes kroppens dele.
Lad barnet hjælpe med at rydde op i legetøjet og tal om, hvad tingene hedder, og hvor de skal ligge.
Lad barnet hjælpe med at feje og tørre bordet af. Tal om, hvad I laver imens.
Når barnet skal have tøj på om morgenen: Tal om, hvad de forskellige tøjdele hedder, og hvilke farver de har.
Fakta:
Sproglig udvikling: Det vigtigste for dit barns generelle udvikling er, at du er til stede og nærværende. Sluk IPad, mobil og TV, når du er sammen med dit barn.