Sammenhængende plan for skole- og vejledningsindsatsen i 7.-10. klasse
Struer Kommune stiller uddannelsesvejledning til rådighed for alle elever i 8.-10. klasse på folkeskoler, friskoler og private grundskoler. Her kan ses den lovpligtige sammenhængende plan for skole- og vejledningsindsatsen i 8.-10. klasse:
1) Hvilke kollektive vejledningsaktiviteter tilbyder kommunalbestyrelsen, og hvornår gennemføres disse vejledningsaktiviteter?
Alle klasser vil gentagne gange i løbet af skoleåret møde deres lokale uddannelsesvejleder i undervisningen på skolen. Den kollektive vejledning i klassen aftales mellem uddannelsesvejleder og klassens lærere og indgår naturligt i klassens årsplanlægning.
Den kollektive uddannelsesvejledning i klassen tager metodisk afsæt i de fire grundlæggende valgkompetencer: At tage beslutninger, at klare omstillinger, at være opmærksom på muligheder og at lære sig selv at kende jvf. BOMS-modellen (Bill Law).
Eleverne vil gennem oplæg og øvelser blive grundigt orienteret om uddannelsesveje og karrierelæring, adgangskrav og valg af ungdomsuddannelse, herunder uddannelsessystemets opbygning og muligheder samt arbejdsmarkedets indretning og fremtidige kompetencebehov. Formålet med den kollektive vejledning er dels at gøre eleverne nysgerrige og undersøgende på egne og andres ideer og planer, dels at den enkelte elevs valg af aktivitet efter 9. eller 10. klasse sker på et oplyst, udfordret og reflekteret grundlag.
2) Hvordan kædes vejlednings- og undervisningsaktiviteter sammen og integreres i undervisningens fag og emner?
Uddannelsesvejleder tilrettelægger og gennemfører den kollektive vejledning i tæt samarbejde med klassens lærere, så der i videst mulige omfang sikres en sammenhæng til den øvrige faglige undervisning i skolen. Herved kan relevante fælles temaer, emner og besøg drøftes og behandles både i den faglige undervisning og i den kollektive vejledning, så det giver sammenhæng og mening for eleverne. Alle elever i 8. klasse deltager i introduktionsforløb til ungdomsuddannelserne, herunder DM i Skills (danmarksmesterskabet for erhvervsuddannelserne), og har mulighed for at deltage frivillig brobygning i 9. klasse.
Vejledningsindsatsen i 10. klasse bygger oven på elevens uddannelsesafklaring i 8. og 9. klasse og den overlevering, der sker i forbindelse med tilmelding til 10. klasse, hvor elevens ønske til og formål med 10. klasse beskrives. Alle elever i 10. klasse skal deltage i brobygning til ungdomsuddannelse.
3) Hvordan afholdes der årligt et dialogmøde mellem den kommunale vejledning og de lokale ungdomsuddannelser, grundskoler, 10. klasser og FGU for at drøfte elevernes generelle forudsætninger for at få udbytte af undervisningen og klare overgangen til ungdomsuddannelse.
Dialogen indgår som en del af de årlige planlægnings- og evalueringsmøder omkring introduktionsforløb og brobygning for samme mødekreds.
4) Hvordan og hvornår kommunalbestyrelsen identificerer elever med behov for en særligt målrettet skole- og vejledningsindsats?
Elever, der vil være i risiko for ikke at påbegynde eller fuldføre en ungdomsuddannelse eller ikke er afklarede til at foretage et valg efter afsluttet skolegang, vil være i målgruppen for en særligt målrettet skole- og vejledningsindsats. Uddannelsesvejleder og klassens lærerteam identificerer løbende og i tæt dialog med elever og forældre hen over skoleåret den målgruppe, der har brug for en målrettet skole- og vejledningsindsats. Der vil minimum tre gange undervejs i skoleåret ske en systematisk gennemgang af alle elever i klassen; ved opstarten i august, i december/januar og i maj/juni. Det vurderes løbende, om en særlig indsats er lykkes og kan ophøre, samt om der skal startes indsatser op for nye elever. For afgangselever vil der være særlig fokus på behovet for og ønsket om en håndholdt overlevering til den valgte ungdomsuddannelse og en mentorstøtte i overgangen og under opstarten.
5) Hvordan den kommunale ungeindsats inddrages i dialogen mellem eleven, forældremyndighedsindehaver og skolen om den enkelte elevs behov for en særligt målrettet skole- og vejledningsindsats?
Uddannelsesvejleder deltager på forældremøder og kan deltage i skole/hjem-samtaler efter ønske fra elev, forældre, skole eller uddannelsesvejleder. Uddannelsesvejleder deltager også i relevante netværksmøder fx ved PPR-bistand eller familieindsats. Alle elever og forældre kan kontakte uddannelsesvejleder og få individuel vejledning om muligheder, adgangskrav og tilmelding til ungdomsuddannelse eller anden aktivitet efter 9. eller 10. klasse.
6) På hvilken måde skriftliggøres aftaler mellem eleven, forældremyndighedens indehaver og skolen om en særligt målrettet skole- og vejledningsindsats?
Konkrete aftaler, der indebærer indsatser fra skolens side eller indsatser, der har afsæt i folkeskolelovgivningen fx særlige praktikker iværksat i samarbejde med uddannelsesvejleder, skriftliggøres af skolen i elevens meddelelsesbog. Øvrige vejledningsindsatser, der ikke har afsæt i folkeloven fx hjælp til søgning af fritidsjob, mentorindsats eller deltagelse i vejledningsaktiviteter i fritiden noteres af uddannelsesvejleder i vejledningsjournalen, hvis det har relevans.