Klagesag
Du kan klage over den sundhedsfaglige behandling, du har fået. Du kan klage over en konkret sundhedsperson eller over behandlingsstedet. En klagesag kan resultere i kritik til behandlingsstedet eller en sundhedsperson, men du får ikke automatisk erstatning, hvis du får medhold i din klage.
Klager over sundhedsfaglig behandling skal sendes til Styrelsen for Patientklager.
Erstatningssag
Du kan søge erstatning. hvis du mener, at du har fået en skade som følge af en behandling i sundhedsvæsenet eller som følge af bivirkninger til medicin. Du skal anmelde krav om erstatning til Patienterstatningen.
Du har også mulighed for at klage over en erstatningsafgørelse fra Patienterstatningen. Du skal sende sådan en klage til Ankenævnet for Patienterstatning. Styrelsen for Patientklager er sekretariat for ankenævnet.
Både erstatningssag og klagesag
Du kan vælge at indsende en klagesag og en erstatningssag på samme tid. Det er forskellige myndigheder, der behandler sagerne. Sagerne bliver derfor behandlet helt uafhængigt af hinanden.
Det gælder også i tilfælde, hvor du har anket din erstatningssag til Ankenævnet for Patienterstatningen. Oplysningerne i en klagesag bliver ikke givet videre i erstatningsankesagen (eller omvendt), selvom begge sager bliver sekretariatsbehandlet i Styrelsen for Patientklager.
Læs mere om, hvordan du anmelder et erstatningskrav eller anker en afgørelse.