Struer KommuneStruer Lydens by
Dødsfald og begravelse

Et dødsfald skal anmeldes til kirkekontoret eller sognepræsten i det sogn, afdøde hørte til, senest to dage efter dødsfaldet. Blanketten til anmeldelse af dødsfald fås på kirkekontoret, på sygehuset, hos egen læge eller hos en bedemand. Der er også link til blanketten herunder. På blanketten skal man oplyse personlige data, om afdøde var medlem af folkekirken og om ønsker vedrørende begravelsen m.m.

Man kan enten selv udfylde blanketten eller få bedemandens hjælp. Blanketten sendes derefter til kirkekontoret eller sognepræsten i det sogn, afdøde hørte til, sammen med kopi af dødsattesten, sygesikringsbeviset, dåbsattesten og en evt. vielsesattest. Kirkekontoret sørger for at give besked om dødsfaldet til de øvrige offentlige myndigheder, blandt andet skifteretten og folkeregistret.  

Reglerne gælder uanset afdødes trosretning.

Findes der ingen pårørende til afdøde eller andre nærtstående personer, er det afdødes bopælskommune, der skal anmelde dødsfaldet, ligesom det også er kommunen, der dækker udgiften til begravelsen. I en sådan situation vil det også være kommunen, der bestemmer, hvordan begravelsen skal foregå, og kommunen overtager boet.

  • Begravelseshjælp
  • Efterlevelseshjælp
  • Sorggrupper for børn

Læs mere på borger.dk om dødsfald.

KONTAKT INFORMATION
Struer Kommune
Postbox 19
Østergade 11-15
7600 Struer
CVR: 29189951
T: 9684 8484
F: 9684 8109
struer@struer.dk
sikkerpost@struer.dk

ÅBNINGSTIDER

Mandag   kl: 10:00 - 15:00
Tirsdag   kl: 10:00 - 15:00
Onsdag   kl: 10:00 - 15:00
Torsdag   kl: 10:00 - 17:00
Fredag   kl: 10:00 - 12:00

 

DEN DIGITALE HOTLINE

TELEFONTIDER  
Mandag - torsdag kl. 08.00 - 20.00
Fredag kl. 08.00 - 16.00
Lørdag lukket
Søndag kl. 16.00 - 20.00